‘Vol gas door in het nieuwe jaar’

De afgelopen maanden waren natuurlijk wat anders dan ik van te voren had gedacht. In plaats van lange periodes in Nieuw Zeeland voor het WK 49er was ik nu meer bezig om zelf te ontwikkelen. Ik ben elke week 5 keer in de sportschool geweest en wat lichte cardiotraining voor onderhoud. Dit omdat ik graag stabiel boven de 80 kg wil zijn met meer spiermassa dan ik ooit heb gehad. Een mooi doel en in begin December had ik bij elke oefeningen mijn PR verbroken en was ik stabiel boven de 80 kg. Nu is het belangrijk om dit vol te houden en daarnaast zo veel mogelijk cardiotraining te doen zonder af te vallen.

Naast werken aan mijn lichaam wilde ik ook veel blijven zeilen. In de winter ziet dit er alleen anders uit in Nederland en wordt er gezeild op een lagere intensiteit. Toch ben ik hard bezig geweest met verschillende projecten. Ik heb mij aangesloten bij de Rotterdam Offshore Sailing Team (ROST) onder leiding van Gerd-Jan Poortman (voordekker in meerdere Volvo Ocean Races). In dit traject wil ik mijn offshore zeilen verbeteren en ik geloof dat Gerd-Jan hier de aangewezen persoon voor is. De ROST biedt ook toekomstperspectief omdat ze veel connecties hebben met andere grote boten en personen in de offshore wereld. Dus hard mijn best doen daar en ervoor zorgen dat ik mij hard ontwikkelen.

Naast de ROST ben ik ook hard bezig om te kijken of ik ergens mijn voet tussen de deur kan zetten voor de Ocean Race. Ik ben in contact geweest met de oude Brunel (nu Childhood) en hier was ik helaas net te laat voor om direct in het huidige team mee te draaien. Wel ben ik een reserve kandidaat maar hier wil ik niet te veel op wachten. Ook ben ik in contact gekomen met een nieuw jong Oostenrijks team die mee wilt doen aan de Ocean Race. Zij hebben mij direct uitgenodigd om mee te gaan op een trip van St. Lucia naar Lissabon. Een trip van ongeveer 14 dagen op zee over de Atlantische oceaan op een Volvo 65 (de oude Vestas). Deze ervaring kon ik niet aan mij voorbij laten gaan en daar ging ik naar St. Lucia.

Stiekem toch wel een beetje zenuwachtig begon ik deze zeiltrip omdat ik nog nooit de Atlantische Oceaan heb overgestoken. Op dit team zitten 2 vrienden die ik van vroeger ken uit Oostenrijk en dat voelde direct vertrouwd. In totaal waren we met 14 personen en werden we ingedeeld in 2 groepen. Ik werd aangewezen als Watch Captain en vaste stuurman van mijn shift. Een super mooie taak en een grote verantwoordelijkheid wat mij de kans gaf om nog meer te leren. Als Watch Captain ben je verantwoordelijk voor al je teamgenoten, de navigatie, veiligheid en de juiste keuzes maken op het gebied van zeilen etc. Daarnaast was ik vaste stuurman en dat houd in dat als het weer slecht word of er veel wind komt je het stuur over moet nemen. Op 8 december vertrokken we en was het plan om de eerste dagen aan de wind te varen richting Bermuda. In de buurt van New York is in de winter vaak een stroming van wind die helemaal richting Portugal gaat. Alleen werden die paar dagen uiteindelijk 8 dagen van aan de wind klappen op de hoge golven. Maar wat is het gaaf als je om je heen helemaal niks ziet. Vooral de nachten zijn zo super mooi, alleen maar vallende sterren en satellieten die je ziet gaan. Na de 8 dagen aan de wind ging de wind eindelijk draaien en konden we vol gas voordewind gaan vlammen! Dat vol gas vlammen werd alleen wel heel letterlijk omdat we ook meer dan 50 knopen wind over kregen. Veel spannende momenten in de nacht wanneer je niks kon zien en je een golf gaat surfen van ongeveer 7 tot 8 meter hoog. Voor je gevoel een achtbaan waar geen einde aan komt en waar je zelf aan het roer staat. Toen we dichtbij de Azoren waren hadden we helaas wat dingen kapot en ging het nog harder waaien. De keuze was snel gemaakt en het plan was om te overnachten in de haven. Dit bleek een hele goede keuze omdat de storm veel groter was dan verwacht en meer dan 70 knopen wind gaf. Een andere grote boot is omgeslagen en die mensen zijn gelukkig gered. Helaas zijn 2 andere boten in de omgeving van de Azoren verdwenen van de radar en nog niet gevonden….

We hebben 2 dagen op de Azoren vast gezeten voordat we weer door konden richting Lissabon. Dit is nog maar 2 / 3 dagen varen maar iedereen wilde snel naar huis voor kerst. Uiteindelijk kwamen we 24 December aan in de ochtend om 5:00 s’ochtends.

Ik ben super blij dat ik deze toch heb gedaan en heb veel positieve reacties gekregen van het Oostenrijkse team. Ze hebben ook gevraagd of ik het leuk zou vinden om vaker mee te gaan dus dat is heel gaaf. Nu afwachten maar dit geeft veel motivatie om nog harder te werken.

Ik wil iedereen bedanken die mij altijd geholpen en gesteund heeft. Helaas heb ik mijn doel van Tokyo 2020 niet kunnen halen maar dat betekent niet dat ik opgeef. Ik ga vol gas door om mijn zeil droom van de Olympische Spelen te halen.

‘Alleen sta je sterk, samen sta je sterker’

Lars van Stekelenborg

Dit bericht werd gepost in Zeilen en getagt .